Koncepce marketingového řízení
Na internetu je určitě mnoho informací o tomto tématu. Já se Vám pokusím vysvětlit základní, které společnosti využívají.
Výrobní koncepce
Vychází z hlavního a jednoduchého předpokladu, že potenciální a stávající zákazníci (spotřebitelé) kupují, nebo upřednostňují levné a také dobře dostupné produkty. Hlavním cílem každé společnosti, která tímto způsobem podniká na trhu, je mít efektivní výrobu a distribuci. Tato koncepce patří mezi nejstarší, která je určitě úspěšná, ale za předpokladu, že: poptávka po daném produktu převyšuje nabídku. J
Výrobková koncepce
Toto je druhá koncepce, která se také velice dobře pamatujeJ. Vychází z hlavního předpokladu, že zákazníci si budou kupovat, nebo kupují produkty, které jsou kvalitní, velice spolehlivé. Ale pozor. I v dnešní době je mnoho výrobců, kteří zapomínají, jak je konkurence chytrá a také rychlejší s provedenými inovacemi a že určitý výrobek může být na trhu nahrazen produktem jiným a na jiném principu. Je mnoho firem, které špatně odhadnou segment potenciálních zákazníků a také musejí dodávat do vhodných distribučních sítí.J
Prodejní koncepce
Společnosti tuto koncepci hodně využívají. Vychází z předpokladu, že spotřebitelé budou kupovat produkty určitého podniku jen v případě, kdy jsou dostatečně rozšířeny. Jednoduše řečeno – zákazník si koupí zboží, kterého je všude dost (aby si mohl porovnávat ceny).
Marketingová koncepce
Tato poslední koncepce vychází spíše z předpokladu, že společnost správně odhadne potřeby, požadavky, očekávání potenciálních zákazníků a dokáže je velice dobře uspokojit oproti konkurenci.
Může tam být slogan např.: naše společnost nebude spokojena, pokud nebudete spokojeni s naším produktem, atd.
Tyto koncepce mohu přirovnat k tzv. transakčního konceptu marketingu. Ale co to vlastně ten transakční, nebo i vztahová marketingová koncepce je?
Transakční a vztahový marketing
Vztahový marketing se uplatňuje nebo také využívá u výrobků dlouhodobé spotřeby (např. auta, motorky, atd.)ale také ho můžeme zahrnout do tzv. střednědobé spotřeby, zejména u služeb.
Princip transakčního a vztahového marketingu ohledně tzv. děravého vědra[KAŠÍK, 2009, s. 19].
Zdroje:
KAŠÍK, Milan; HAVLÍČEK, Karel. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., v edici EUPRESS, 2009. ISBN 978-80-7408-022-7
KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3