Virální marketing
Virální marketing
Virální marketing představuje novou metodu sloužící k dosahování velkého růstu povědomí o produktu, nebo službě prostřednictvím neřízeného šíření informací mezi lidmi. Toto šíření můžu přirovnat k virové epidemiiJ. Nejčastěji se jedná např. o nejrůznější druhy přeposílaných e-mailů, atd.
Proč společnosti využívají virální marketing?
Jsou to hlavně nízké náklady (stačí první impulz a pak už to rozjíždí mezi lidmi), rychlé vysoká účinnost zásahu potenciálních zákazníků.
U této formy marketingu je důležité věnovat velkou pozornost tomu, aby celá určitá kampaň poskytovala dostatečný motiv pro další rozesílání. Tím bývá nejčastěji zábava – jako např. obrázky,on-line hry, atd.
Dám nějaký příklad: nechal jsem natočit nějaký klip na můj nový produkt J. Určitá agentura provede několik testů a vypadá to na úspěch. Ale jak zajistit další šíření této zprávy, nebo spíše reklamy? Určité agentury mají k dispozici několik seznamů domluvených lidí, kteří to zajistí. Na těchto tzv. in-house listech se najde často např. příbuzné a známé přítomných kreativců. Takže stačí jen pravidlo - "pošli to dál" nebo "řekni to kamarádovi" a už to jede J.
Aby byla samozřejmě celá kampaň dobrá, musí mít:
- Virální náboj - základem je dobrá myšlenka.
- Očkování – hledají se webové stránky, ale i určité lidi, kteří jsou náchylní k virálnímu marketingu.
- Sledování – vyhodnocuje se kampaň.
Jako příklad lze uvést virální kampaň, kterou SYMBIO připravilo na podzim 2006 pro uvedení nového tarifu T- mobile pro mladé pod názvem Bav se. Kromě jiného zde mohli lidé malovat své vlastní grafitti na virtuální zdi či vytvářet vtipné stripy. Pokud chtěli své dílo uložit, museli je vždy někomu poslat. Adresátovi mezitím dorazila zpráva obsahující kromě pozvánky k prohlédnutí díla autora také informace o novém tarifu. V okamžiku, kdy adresát klikl, aby si prohlédl výsledek práce svého kamaráda, byla mu ihned nabídnuta možnost, aby si vytvořil vlastní a opět jej někomu poslal.[ www. symbio.cz]
zdroje:
www. interval.cz
www. symbio.cz
Výhody a nevýhody virálního marketingu:
Výhody:
- Samošíření určitého sdělení
- Kreativita
- Odlišování se od konkurence
Nevýhody:
- Horší kontrola nad určitou kampaní společnosti
- Špatně se vyhodnocuje
- Nehodí se pro všechny produkty určitých společností